Home » Blogs Simone » Bewustwording » Fascia | Bindweefsel
Fascia. Rebalancing Simone van Vliet

Fascia | Bindweefsel

door | 22 nov, 2021 | Bewustwording, Rebalancing

Wat is fascia?

De fascia kan je zien als een groot vlies dat alle onderdelen in ons lichaam verbindt. Dit complexe vliessysteem omhult alle zenuwen, vaten, organen, botten, spieren en pezen. Het biedt niet alleen steun, maar scheidt en verbindt de verschillende lichaamsdelen ook. De fascia is erg beweeglijk en elastisch. De conditie hiervan is bepalend voor je gezondheid. Vaak houd je je lichaam in een bepaalde positie die jou beweeglijkheid beperkt. Dan wordt de fascia dikker en de natuurlijke bewegingen worden strakker.

Ik werk in mijn praktijk met diep weefselmassage en werk ik op de fascia, het bindweefsel. Dit zorgt voor ontspanning en ruimte in je spieren. Het wordt ook wel Myofascial Energetic Release genoemd. 

Wat kan jij zelf doen?

Oefening: 

  • Je staat rechtop, knieën iets gebogen, en je rolt rustig voorover.
  • Voel de spanning in je benen, in je rug. Neem het waar. Is het ene been meer gespannen dan het andere been?
  • En zijn je handen ver van de grond af? of kan je ze allebei op de grond zetten?
  • Pak dan een zachte bal of tennisbal.
  • Ga zitten op een stoel en leg de bal onder één voet.
  • Je leunt iets voorover en laat de bal heel rustig onder je voet rollen, heen en weer van je hiel tot de bal van je voet.
  • Dit doe je ongeveer 4 minuten, hoe langzamer je het doet, hoe meer effect.
  • Dan sta je op van je stoel en buig je wederom naar voren toe. Voel hoe het nu aanvoelt? Is het anders? Minder spanning?
  • Na deze 4 minuten, rol je de bal onder je andere voet.
  • En als je weer zover bent, dan sta je op van je stoel en buig je weer voorover.
  • Hoe voelt het nu? Is er minder spanning in je benen te ervaren? Hoe voelt je rug? Soepeler?

Onderrug helemaal vast en veel pijn in mijn heup. Het straalt ook uit naar mijn been. Wat nu? Na een telefoongesprek met Simone heb ik tips gekregen en die hebben een supersnelle transformatie teweeg gebracht!

Ik had ‘s middags na een zoektocht uiteindelijk 3 tennisballen in zo’n hulsje gekocht in de sportwinkel. Daarna mijn oefeningen gedaan. Vooral de bil en de spier naar beneden voelde daarbij pijnlijk,maar dat trok vrij snel weg. In de avond heb ik het nog 1x gedaan. En je zal het geloven of niet…..ik kon pijnloos mijn bed instappen en alle kanten opdraaien….ook pijnloos weer mijn bed uitstappen na 8 uur heerlijk te hebben geslapen!! Daarna heb ik de hele middag in de tuin gewerkt…….gesnoeid, onkruid weggehaald en planten gepoot……zo fijn om te kunnen doen!!

Lida

Zelfstandig onderneemster

Wil jij van jouw nek, rug- en schouderklachten af door deze manier aan te pakken?

Over Simone van Vliet

Klaar voor balans en verlichting van pijnklachten?

Ik begeleid je naar totaal welzijn met mijn expertise in Rebalancing, MIR-Methode, EMDR en ademwerk.

Ik bied een unieke aanpak voor stress, pijn, trauma en vermoeidheid. Ervaar innerlijke rust en ontspanning.

Maak vandaag een afspraak voor een 15 minuten kennismakingsgesprek. Zodat we samen kunnen sparren wat de beste dienst voor jou is.

Lijkt me mooi om je te ontmoeten.

Klik hier voor 15 minuten gesprek

Interessante artikelen

Gerelateerde artikelen

Psoas

Psoas

Wat zijn psoas spieren? Dit zijn 6 spieren in je lichaam, die je niet kunt zien. Deze zijn toch heel belangrijk voor je lichaam. Samen met je bekkenbodemspieren, zorgen ze ervoor dat je kunt lopen, zitten en staan. Best belangrijke spieren dus.

lees verder

0 Reacties

Tweet
Share
Share
Pin